Європейське мистецтво XVI-XIX століть із колекції Житомирського краєзнавчого музею

“Скарби галантної епохи” – До 30 листопада оцініть “Скарби баронів де Шодуар”. Інформаційним партнером заходу є Національне газетно-журнальне видавництво.

У Національному музеї мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків представлено європейське мистецтво XVI-XIX століть із колекції Житомирського обласного краєзнавчого музею. Тридцять вісім робіт. “Експозиція складається з шедеврів: бачимо cream of cream – вершки вершків”, – запевняє Олена Живкова, заступниця генерального директора Музею Ханенків, кураторка виставки. Вибрані твори живописців та скульпторів зі світовими іменами з колекції родини де Шодуар, інших шляхетських зібрань та церков Волині – золотий фонд вітчизняної культури. На виставці представлено роботи портретистів Йогана Батіста Лампі ІІ, Якоба-Фердинанда Фута, П’єра Міньяра та Александера Росліна, поетичні пейзажі та вишукані натюрморти живописців Голландії та Фландрії Александера Коземанса, Людольфа Бакхейзена, Віллема ван де Вельде; картини Аннібале Каррачі, Бернардо Строцці, Матіаса Стомера та Луки Джордано (італійське мистецтво доби Ренесансу та бароко). Значимість виставки зрозуміла вже із характеристики кураторкою лише двох творів: диптиху “Благовіщення” Матіаса Стомера та алегоричного портрета “Навчання Амура” Йоганна Батіста Лампі ІІ. Матіас Стомер із голландського Утрехта, відомого школою послідовників Караваджо, які використовували контрасти світла й тіні, введені в живописцим художником, прославився на Батьківщині свого кумира – в Італії. На картині майстер вміло використовує світло: разом із його променем вилітає голуб, символ Святого Духа, і робота із зображенням світанку, здається, теж зараз наповниться світлом. Стомер поєднував потужний подих італійського барокового мистецтва з умінням по-голландському точно написати подробиці. Це доводить і зображення символу чистоти Діви Марії – прозорої вази з трояндами біля її ніг або скатертини.

Дивовижний алегоричний портрет авторства Йоганна Батіста Лампі ІІ. Це Елоїза, перша дружина Станіслава де Шодуара, одного з творців представленої колекції. Жінка померла, коли їхньому зі Станіславом синові було півтора року. Йоганн Батіст Лампі ІІ створив роботу за сюжетом класичного живопису, проте зоборазив в образі однієї із грацій, які виховували сина Венери Амура, Елоїзу де Шодуар. Твір написаний тоді, коли її вже не було серед живих. Тож зміст композиції у тому, що мати і з небес спостерігає за сином. Музейники дотримуються європейських стандартів показу. Наприклад, в етикетажі. З огляду на це кожну з робіт супроводжують коментарями для того, щоб їхні сюжети були більш доступними. Можна дізнатися, де митець народився, як його ім’я транскрибується іноземною мовою, назву роботи англійською, про матеріал і техніку, використані для створення експоната, ім’я реставратора. На жаль, згаданий житомирський музей довгі роки був закритий на капітальний ремонт, і твори потребували відновлення. Фахівці Національного науково-дослідного реставраційного центру України відродили потьмянілі картини старих майстрів. І незабаром двері оновленого закладу знову відкриють. “Головне, що ми показуємо європейську спадщину, яку зберігає Україна, – розповідає Олена Живкова. – Як не парадоксально, в нашій країні завжди було набагато більше, ніж навіть у Росії, значущих колекцій творів класичного європейського мистецтва (я не враховую тут Ермітаж). На нашій багатій землі селилися заможні освічені люди. Вони подорожували Європою і прикрашали свої маєтки такими роботами.

Ця частина європейської спадщини постійно вислизала з поля зору вітчизняних і європейських фахівців, бо музеї ті були провінційними. У нас мало музейних каталогів, що є проблемою і сьогодні. Водночас європейський стандарт – коли в кожному маленькому містечку є свої шедеври. І люди їдуть туди на вихідні, щоб побачити твори, кожен з яких гідний демонструватися в музеях світу від Лувра до Амстердама та Берлінської картинної галереї. Сподіваємося, що після показу глядачеві цієї та інших маловідомих колекцій на столичній сцені, кількість туристів у тих містах зросте”.

Стаття підготовлена: Світлана Соколова, загальнодержавна українська газета “Культура і життя” від 24-30 жовтня 2014 р.

На фотознімку: Матіас Стомер.

Диптих “Благовіщення”; Йоганн Батіст Лампі ІІ. “Навчання Амура” 

 

 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #384d77;background-size: initial;background-position: center bottom;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 180px;}